Hoeveel kost een logo?
Ah, de miljoen-dollar vraag! Het is de vraag die ik het vaakst krijg. Helaas moet ik je teleurstellen met een vaag antwoord. De prijs voor een logo hangt af van verschillende factoren, zoals de omvang van je bedrijf, de complexiteit van het ontwerp, de expertise van de ontwerper en de waarde die het logo toevoegt aan je merk.
Een logo is het gezicht van een merk en speelt een cruciale rol in de herkenbaarheid. Een sterk logo zorgt ervoor dat een bedrijf of organisatie direct opvalt en blijft hangen in de gedachten van mensen. Daarnaast verhoogt een goed ontworpen logo de geloofwaardigheid en professionaliteit van een merk, waardoor klanten sneller vertrouwen krijgen en een ‘klik’ voelen. Maar wat bepaalt nu precies de kostprijs van een logo?
Je kunt zelf gratis een logo maken, of je kunt er duizenden tot zelfs miljoenen euro’s aan uitgeven. Wist je dat Google begon met een gratis logo, terwijl BP maar liefst 211 miljoen dollar neertelde voor hun logo/huisstijl ontwerp?

Waarom lijkt een logo duur?
Schrik je soms van de prijzen die ontwerpers je doorsturen voor het ontwerpen van je logo? Laat ik dan eerst uitleggen waarom prijzen zo duur lijken.
Stel dat je een elektricien laat komen voor een defect lichtschakelaar. Die kijkt er even naar en draait dan een schroef vast waarmee het probleem binnen de 5 minuten opgelost is. Hoera! Maar dan krijg je een factuur van 200 euro. Hoezo, 200 euro voor 5 minuten werk?! “Ah nee”, zegt die elektricien. “5 euro voor mijn tijd en 195 euro om te weten welke schroef je moet vastdraaien.”
Zo werkt het ook bij het ontwerpen van een logo. Je betaalt niet alleen voor het eindresultaat, maar ook voor de ervaring en know-how van de ontwerper. Tegenwoordig kan iedereen zich ontwerper noemen, maar een goede ontwerper met jaren ervaring heeft meer finesse en kent de kneepjes van het vak. Hij weet exact hoe hij een logo maakt dat jouw merk versterkt, tijdloos is en professioneel oogt.
Een logo ontwerpen heeft tijd nodig
Onderschat niet hoeveel zorg er gaat naar het ontwerpen van een logo. Een professioneel ontwerper neemt hier graag de tijd voor. Het gaat tenslotte om jouw geesteskind. Dat moet met respect behandeld worden, toch?
Er komt nu eenmaal veel bij kijken, vooral als er naast een logo ook een volledige huisstijl ontworpen moet worden. Eerst wordt er kennisgemaakt en onderzocht wie de klant is en wat die precies nodig heeft. Daarna moet dat verhaal vertaald worden in een passend logo. Die ideeën moeten eerst rijpen en afgetoetst worden met de klant. Is iedereen tevreden? Dan kan het logo verder gefinetuned worden.
Daarbij zijn er veel elementen waarmee er rekening moet gehouden worden: is het logo in balans? Is het nog steeds leesbaar in kleine formaten? Werkt het in één kleur? Communiceert het de boodschap van het merk? Vergeet daarbij ook niet de technische vereisten: is het logo als vector gemaakt? Welke bestandsformaten heeft de klant nodig? CMYK, RGB, Pantone?…
Dat doe je dus niet zomaar tussen de soep en de patatten 😉
Gratis logo vs. betalend logo
(Bijna) Gratis logo
Als startende onderneming met weinig (of geen) budget, kan je soms niet anders dan de DIY tour op te gaan. Dan kan je zelf je logo maken met behulp van tools zoals Canva of AI-logo generators. Je geeft aan wat je wilt en na een paar muisklikken heb je een logo. Wat je wel moet weten, is dat sommige van deze systemen een logo uit een databank halen en deze dus niet 100% uniek zijn. Het kan dus gebeuren dat een andere onderneming met hetzelfde logo op de proppen komt. Niet ideaal als je een sterke en professionele uitstraling wilt, toch?
Een andere optie is samenwerken met een student of een startende designer voor een laag budget. Zo is Nike ook begonnen. Wist je dat hun wereldberoemde logo in de jaren ’70 ontworpen werd door een studente voor slechts $35? Uiteraard is het logo in de loop van de jaren geprofessionaliseerd, maar de swoosh is gebleven. Gelukkig is die studente, Carolyn Davidson, later beloond met een speciaal ontworpen Swoosh-ring plus aandelen in het bedrijf. Huidige waarde: zo’n 1 miljoen dollar!
Als je toch wat budget hebt en serieus genomen wilt worden, raad ik je aan om te investeren in een op maat ontworpen logo. Geef wat smoel aan dat logo 😉
Professioneel logo laten ontwerpen
Goed! Je bent al even bezig en hebt ondertussen alles op een rijtje. Tijd om je logo en huisstijl naar een hoger level te krijgen! In dit stadium kan je beter langsgaan bij een professioneel logo ontwerper. De prijzen kunnen hier nog sterk variëren. Maar reken toch tussen 1.000 – 5.000 euro’s, afhankelijk van wat je nodig hebt. Kleine kanttekening: ik spreek over het ontwerpen van een logo, maar in de meeste gevallen komt daar een volledige huisstijl mee. De prijs is dus voor het volledige pakket, al dan niet aangevuld met concrete uitvoeringen zoals een business card of flyer.
Het voordeel van een professioneel logo is dat die op jouw maat ontworpen wordt. Vergelijk het met je kleding. Je kan voor goedkoop gaan waarbij de snit al na 1 wasbeurt om zeep is. Of je kan wat meer geld neertellen en voor betere kwaliteit gaan. Dan zit je logo/huisstijl je als gegoten en kan die jaaaaaaren mee. Het straalt uit wie je bent en trekt klanten aan die diezelfde vibe delen. Dat is wat je wilt, toch?
Wat is de juiste prijs voor een logo?
De juiste prijs van een logo hangt af van jouw behoeften en ambities. Je zal zelf moeten bekijken wat een professioneel logo-huisstijl je waard is en hoeveel je hierin wilt investeren. Een goed logo geeft je onderneming een gezicht, persoonlijkheid en het vertegenwoordigt je missie en visie.

Maak van je verhaal een sterk merk
Ik help je graag met het ontwerpen van een logo dat helemaal bij jouw merk past. Of je nu iets compleet nieuws wilt, of je bestaande logo wilt upgraden: samen creëren we iets dat uniek en tijdloos is.