klein logo studio Jules

Oranje power

Kleur is een krachtig element voor je branding, marketing en het opbouwen van merkherkenning. Maar hoe kies je de juiste kleur(en) voor je merk? In deze serie gaan we in op de psychologie en de diepere emoties die we associëren met kleuren.

Als ik aan jou vraag wat je favoriete kleur is, dan is de kans klein dat oranje jouw antwoord is. Oranje is namelijk niet zo’n populaire kleur.

Nochtans heeft deze kleur veel positieve associaties. Het vrolijke en warme karakter ervan maakt het een uitstekende kandidaat voor het creëren van een positieve sfeer.

moodboard

Vrolijk, toch, dit moodboard dat ik samenstelde met oranje vondsten van Pinterest.

Wat doet oranje met een mens?

Oranje is een secundaire kleur die ontstaat als je rood en geel mengt. Het heeft de kracht van rood en de dynamiek van geel, waardoor het een warme en energieke kleur is. Oranje staat voor optimisme, vrolijkheid en speelsheid. Het zorgt voor een warme en vrolijke sfeer en zet aan tot creativiteit en een goed humeur. Mensen associëren oranje ook met avontuur en kracht.

Oranje heeft een stimulerend en positief effect bij depressie en angst. Oranje zou zelfs het immuniteitssysteem versterken en de spijsvertering verbeteren. Wist je dat oranje zelfs eetlust kan opwekken? Het stimuleert ook sociale communicatie. Als je mensen uitnodigt voor een etentje, geef ze dan wortelpuree. De oranje kleur zorgt ervoor dat je gasten langer blijven praten en eten. 10 punten voor sfeer en gezelligheid 😉

Onderstaande merken hebben om deze redenen oranje geïntegreerd in hun visuele identiteit. Zo kiest EasyJet voor oranje als huisstijlkleur om hun imago als een betaalbare en toegankelijke luchtvaartmaatschappij die zich richt op eenvoud en efficiëntie te benadrukken. Voor Harley Davidson daarentegen staat oranje voor avontuur, vrijheid en opwinding op de open weg. Kortom, de ideale kleur die past bij de krachtige uitstraling van Harley Davidson motorfietsen en de levensstijl van degenen die ermee rijden.

oranje logo's

CASE

Oranje bij toeval

Vandaag de dag wordt oranje vaak gebruikt in sectoren als e-commerce, communicatie, entertainment en sport. Maar je kan het ook terugvinden bij minder evidente merken.

Oranje is doorgaans niet een kleur die we associëren met luxe. Maar tijdens de Tweede Wereldoorlog was oranje de enige kleur karton dat het luxemerk Hermès kon vinden voor zijn doosjes. Zodra de oorlog voorbij was, behield Hermès deze kleur. Een keuze die de nieuwe generatie in de jaren zestig officieel maakte: oranje werd definitief de kleur van Hermès. In deze oranjetint zit veel zwart, waardoor hij traditionele waarden en een gevoel van kwaliteit overbrengt. De dozen zijn nu zo iconisch, dat ze een verzamelobject zijn geworden.

vrouw met stapel oranje Hermes dozen

De ene tint is de andere niet

En daar kan je handig op inspelen. Een lichtoranje of perzikkleurige tint kan rustgevend en vriendelijk zijn, een meer goudoranje wordt geassocieerd met prestige, wijsheid en verlichting. Een roodoranje wekt emoties van passie, verlangen en zelfs agressie op. Donkeroranje kan daarentegen bedrog en wantrouwen vertegenwoordigen.

De perceptie van kleur varieert van mens tot mens. Wat voor de ene persoon als negatief wordt ervaren, kan voor een andere persoon positief zijn, afhankelijk van zijn voorkeuren, culturele achtergrond en de context waarin oranje wordt gebruikt.

Over het algemeen wordt oranje echter vaker geassocieerd met positieve eigenschappen dan met negatieve.

oranje tinten

Oranje DIY

Ben je ondertussen enthousiast over deze optimistische kleur en wil je deze toepassen in je huisstijl?

Zoek eerst de juiste tint. Ben je niet zeker welke tint precies? Ga op Pinterest eens kijken naar sfeerbeelden en maak een moodboard. Je zal waarschijnlijk merken dat je vaak eenzelfde tint terug ziet komen. Wie weet zie je vanzelf al een kleurenpalet opduiken.

Heb je je ideale tint gevonden? Combineer die met een contrasterende kleur (voor oranje is dat blauw). Of blijf binnen eenzelfde kleurengroep. In dat geval combineer je oranje bijvoorbeeld met een geel- en/of roostint. 

Wat inspiratie nodig? Blader door deze slides voor enkele voorbeelden.

Conclusie

Kortom, de kleur oranje heeft een breed scala aan betekenissen en toepassingen, en het kan verschillende emoties en associaties oproepen, afhankelijk van de context en cultuur. Het is een levendige en opvallende kleur die vaak gebruikt wordt om de aandacht te trekken en positieve gevoelens te bevorderen. Maar gebruik het wijs.

kleurenmagie in je branding

Heeft je branding ook een snuifje kleurenmagie nodig?

Ben je een kleurrijke ondernemer, maar straalt je branding dat niet uit? Weet je niet welke kleuren het beste bij je onderneming passen?

Neem contact op en dan bekijken we wat Studio Jules voor jouw merk of bedrijf kan betekenen.